Samen met trots oogsten
De stamgroepleiders halen de actualiteit voortdurend de stamgroep in. Hierbij wordt gekeken naar de grote actualiteit: wat er in de wijk, stad, provincie, land, wereld gebeurt. En de kleine actualiteit: wat er bij het kind zelf, in de stamgroep en in de school gebeurt. Hierbij is de stamgroepleider nieuwsgierig naar wat kinderen te vertellen hebben.
We leggen onze aandacht op het stellen van vragen. De aandacht voor vragen is belangrijk. Belangrijker dan de aandacht voor antwoorden. Natuurlijk komen er antwoorden op vragen, maar ieder antwoord levert nieuwe vragen op.
Het kind krijgt de ruimte zelf de eigen kwaliteiten, talenten en behoeften te presenteren in de Oogstmap. Deze Oogstmap gaat twee keer per jaar mee naar huis, waarna er een Oogstgesprek volgt met kind, ouder en stamgroepleider. Dit stimuleert een sterke en afgestemde samenwerking
Tijdens onze vieringen presenteren we waar we in de stamgroep mee bezig zijn geweest. Een viering is een ontmoeting: we zien en horen elkaar écht. Er zijn verschillende vieringen: schoolvieringen, openings- of afsluitingsvieringen van een project, terugkerende jaarlijkse vieringen zoals het Oogstfeest, Kerst etc.
Via de Jenaplanessenties brengen we de oogst van de ontwikkelperiode op De Kleine Akkers in beeld samen met het kind. Hierdoor is de meerwaarde van ons onderwijs grijpbaar/zichtbaar gemaakt. Deze is in tien essenties beschreven: plannen, presenteren, verantwoorden, respecteren, communiceren, creëren, zorgen voor, reflecteren, ondernemen en samenwerken.