Samen duurzaam groeien

De stamgroepleider begeleidt kinderen op verschillende manieren die kinderen nodig kunnen hebben: als instructeur, trainer, begeleider en coach. De verwachtingen kunnen per kind worden bijgesteld. Een kind krijgt hierbij de verantwoordelijkheid die het kan dragen.

Onze stamgroepleiders hebben een stevige kennis van ontwikkelingslijnen en didactiek. Hierdoor kan een gefundeerde keuze in het aanbod voor kinderen gemaakt worden als het gaat om didactiek, opbouw en afstemming.

Onze leergesprekken vinden plaats in kleine niveaugroepen. Hier puzzelen we samen met de leerstof. Op deze manier leren we van elkaar, met elkaar en door elkaar.

Dagelijks hebben we op vaste tijden een blokperiode. In deze blokperiode werken, spelen en spreken kinderen samen. Het is een langere periode voor oefenen, studeren, ontdekken en ervaren. Het opgedragen en het zelf uitgekozen werk wordt dan uitgevoerd.

Onze stamgroepleiders zijn nieuwsgierig naar hoe kinderen denken, zodat zij op het juiste moment de juiste interventie kunnen plegen. De manier waarop kinderen iets doen, is net zo belangrijk als de uitkomst. Ook stimuleert de stamgroepleider kinderen nieuwsgierig te laten zijn naar elkaars aanpak.

De stamgroepleider stimuleert en begeleidt kinderen in het stellen van goede vragen. Het stellen van goede vragen is essentieel om te achterhalen waar een instructie niet toereikend is geweest. We stimuleren het kind eerst te vertellen wat ze zelf denken, wat ‘de opdracht van hen vraagt’ en te laten zien wat ze al uitgeprobeerd hebben.

We laten kinderen successen ervaren en vieren deze.