Missie en visie

Missie

Op Jenaplanschool De Kleine Akkers streven wij ernaar om onze kinderen te vormen tot gelukkige, evenwichtige en kritische individuen, die hun eigen leermeester zijn en verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun handelen. We doen dit door middel van uitdagend en betekenisvol onderwijs, waarin leren en leven samenkomen in verbondenheid met elkaar. We leggen een stevig fundament voor de toekomst, waarin we de eigenheid van kinderen koesteren en uitgaan van verschillen. Op Jenaplanschool De Kleine Akkers ontwikkelt een kind zich in relatie met zichzelf, de ander en de wereld. Samen ontwikkelen we voor de wereld van morgen.

Visie

Op Jenaplanschool De Kleine Akkers heerst een sfeer waarin iedereen (h)erkend wordt, we investeren in relatie en gaan uit van de kracht van de groep. Wij geven ons onderwijs vorm vanuit de vier basisactiviteiten van het Jenaplanconcept: samen spreken, -werken, -spelen en -vieren die elkaar gedurende de schooldag ritmisch afwisselen. Naast deze sociale basisactiviteiten laten wij kinderen ook de kracht van stilte ervaren. Wij zien onze school als een oefenplaats voor de samenleving. Hier mogen we fouten maken, verantwoordelijkheid leren dragen en gezamenlijk tot oplossingen komen.

We leren en leven in de stamgroep waarin meerdere leeftijdsgroepen bij elkaar zitten in een mix van jongste, middelste en oudste kinderen. Binnen de stamgroep creëren we een rijke en uitdagende schoolwoonkamer waarbinnen we samen groeien, bloeien en oogsten vanuit een basis van wederzijds vertrouwen. We zijn nieuwsgierig naar de ideeën van kinderen en moedigen hen tevens aan om nieuwsgierig te zijn, te experimenteren en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Wereldoriëntatie vormt het hart van ons onderwijs. We sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen en op wat er in de wereld van vandaag de dag speelt. Hierdoor verwerven kinderen nieuwe kennis en werken ze aan de Jenaplanessenties die essentieel zijn om volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving. Bovenkant formulier

Deze drie ambities staan bij ons centraal:

groeien

bloeien

oogsten

Samen duurzaam groeien

Binnen ons Jenaplanonderwijs streven wij naar een cultuur van gezamenlijke en duurzame groei. We hebben hoge verwachtingen voor al onze kinderen, waarbij we uitgaan van verschillen. We gunnen het kinderen om vanuit autonomie, in welbevinden en in betrokkenheid te mogen leren. Hierbij gaan we uit van interesses en kwaliteiten. We streven het levend leren, ofwel het leren in de echte context, zoveel mogelijk na. Naast het overdragen van kennis worden hierbij ook vaardigheden ontwikkeld die kinderen in staat stellen om zelfstandig te leren en te groeien, waarbij zij zich verantwoordelijk voelen voor hun werk.

Samen in vertrouwen bloeien

Op Jenaplanschool De Kleine Akkers gaan wij uit van het competente kind met eigen unieke kwaliteiten en talenten. Wij dagen kinderen uit om zelfstandig te doen wat ze al kunnen en van daaruit verder te werken aan hun groei. Op deze manier helpen we hen om stevig en weerbaar in de wereld te staan.

We nemen alledaagse ervaringen en problemen van kinderen serieus en betrekken hen voortdurend bij het zoeken naar antwoorden, mogelijkheden en oplossingen. Samen met de kinderen onderzoeken we wat er nodig is om een gelukkige stamgroep te zijn en blijven. Hierdoor leren de kinderen te vertrouwen op zichzelf en op elkaar.

Samen met trots oogsten

In ons onderwijs staat verwondering centraal als de vonk die écht leren ontsteekt. Het is vanuit deze verwondering dat nieuwsgierigheid ontstaat en we samen met de kinderen op ontdekkingsreis gaan. De driehoek van opvoeders, kind en school vormt het fundament van het ontwikkelproces. Een nauwe samenwerking binnen deze driehoek is essentieel om een hechte gemeenschap te creëren, waarin eenieder zijn eigen rol en verantwoordelijkheid heeft.

Ons onderwijs richt zich op de brede ontwikkeling van een kind: hoofd, hart en handen. Waarbij een kind leert denken, voelen en doen op een manier die past bij het kind. Deze holistische benadering komt tevens tot uiting in onze rapportage, waarbij kinderen en stamgroepleiders samenwerken om ontwikkeling in kaart te brengen.

Zo doen we dat