Missie en visie
Missie
Op Jenaplanschool De Kleine Akkers streven wij ernaar om onze kinderen te vormen tot gelukkige, evenwichtige en kritische individuen, die hun eigen leermeester zijn en verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun handelen. We doen dit door middel van uitdagend en betekenisvol onderwijs, waarin leren en leven samenkomen in verbondenheid met elkaar. We leggen een stevig fundament voor de toekomst, waarin we de eigenheid van kinderen koesteren en uitgaan van verschillen. Op Jenaplanschool De Kleine Akkers ontwikkelt een kind zich in relatie met zichzelf, de ander en de wereld. Samen ontwikkelen we voor de wereld van morgen.
Visie
Op Jenaplanschool De Kleine Akkers heerst een sfeer waarin iedereen (h)erkend wordt, we investeren in relatie en gaan uit van de kracht van de groep. Wij geven ons onderwijs vorm vanuit de vier basisactiviteiten van het Jenaplanconcept: samen spreken, -werken, -spelen en -vieren die elkaar gedurende de schooldag ritmisch afwisselen. Naast deze sociale basisactiviteiten laten wij kinderen ook de kracht van stilte ervaren. Wij zien onze school als een oefenplaats voor de samenleving. Hier mogen we fouten maken, verantwoordelijkheid leren dragen en gezamenlijk tot oplossingen komen.
We leren en leven in de stamgroep waarin meerdere leeftijdsgroepen bij elkaar zitten in een mix van jongste, middelste en oudste kinderen. Binnen de stamgroep creëren we een rijke en uitdagende schoolwoonkamer waarbinnen we samen groeien, bloeien en oogsten vanuit een basis van wederzijds vertrouwen. We zijn nieuwsgierig naar de ideeën van kinderen en moedigen hen tevens aan om nieuwsgierig te zijn, te experimenteren en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Wereldoriëntatie vormt het hart van ons onderwijs. We sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen en op wat er in de wereld van vandaag de dag speelt. Hierdoor verwerven kinderen nieuwe kennis en werken ze aan de Jenaplanessenties die essentieel zijn om volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving. Bovenkant formulier
Deze drie ambities staan bij ons centraal:
groeien
bloeien
oogsten
Samen duurzaam groeien
Binnen ons Jenaplanonderwijs streven wij naar een cultuur van gezamenlijke en duurzame groei. We hebben hoge verwachtingen voor al onze kinderen, waarbij we uitgaan van verschillen. We gunnen het kinderen om vanuit autonomie, in welbevinden en in betrokkenheid te mogen leren. Hierbij gaan we uit van interesses en kwaliteiten. We streven het levend leren, ofwel het leren in de echte context, zoveel mogelijk na. Naast het overdragen van kennis worden hierbij ook vaardigheden ontwikkeld die kinderen in staat stellen om zelfstandig te leren en te groeien, waarbij zij zich verantwoordelijk voelen voor hun werk.
Samen in vertrouwen bloeien
Op Jenaplanschool De Kleine Akkers gaan wij uit van het competente kind met eigen unieke kwaliteiten en talenten. Wij dagen kinderen uit om zelfstandig te doen wat ze al kunnen en van daaruit verder te werken aan hun groei. Op deze manier helpen we hen om stevig en weerbaar in de wereld te staan.
We nemen alledaagse ervaringen en problemen van kinderen serieus en betrekken hen voortdurend bij het zoeken naar antwoorden, mogelijkheden en oplossingen. Samen met de kinderen onderzoeken we wat er nodig is om een gelukkige stamgroep te zijn en blijven. Hierdoor leren de kinderen te vertrouwen op zichzelf en op elkaar.
Samen met trots oogsten
In ons onderwijs staat verwondering centraal als de vonk die écht leren ontsteekt. Het is vanuit deze verwondering dat nieuwsgierigheid ontstaat en we samen met de kinderen op ontdekkingsreis gaan. De driehoek van opvoeders, kind en school vormt het fundament van het ontwikkelproces. Een nauwe samenwerking binnen deze driehoek is essentieel om een hechte gemeenschap te creëren, waarin eenieder zijn eigen rol en verantwoordelijkheid heeft.
Ons onderwijs richt zich op de brede ontwikkeling van een kind: hoofd, hart en handen. Waarbij een kind leert denken, voelen en doen op een manier die past bij het kind. Deze holistische benadering komt tevens tot uiting in onze rapportage, waarbij kinderen en stamgroepleiders samenwerken om ontwikkeling in kaart te brengen.
Zo doen we dat
Samen duurzaam groeien
Op onze Jenaplanschool gaan wij uit van de drie pedagogen die een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen spelen. De eerste pedagoog is het kind zelf, samen met andere kinderen. De tweede pedagoog is de volwassene en de derde pedagoog is de ruimte met de materialen daarin. De stamgroepleider begeleidt kinderen op verschillende manieren die kinderen nodig kunnen hebben: als instructeur, trainer, begeleider en coach. De verwachtingen kunnen per kind worden bijgesteld. Een kind krijgt hierbij de verantwoordelijkheid die het kan dragen. Onze stamgroepleiders hebben een stevige kennis van ontwikkelingslijnen en didactiek. Hierdoor kan een gefundeerde keuze in het aanbod voor kinderen gemaakt worden als het gaat om didactiek, opbouw en afstemming. Onze leergesprekken vinden plaats in kleine niveaugroepen. Hier puzzelen we samen met de leerstof. Op deze manier leren we van elkaar, met elkaar en door elkaar. Dagelijks hebben we op vaste tijden een blokperiode. In deze blokperiode werken, spelen en spreken kinderen samen. Het is een langere periode voor oefenen, studeren, ontdekken en ervaren. Het opgedragen en het zelf uitgekozen werk wordt dan uitgevoerd. Onze stamgroepleiders zijn nieuwsgierig naar hoe kinderen denken, zodat zij op het juiste moment de juiste interventie kunnen plegen. De manier waarop kinderen iets doen, is net zo belangrijk als de uitkomst. Ook stimuleert de stamgroepleider kinderen nieuwsgierig te laten zijn naar elkaars aanpak. De stamgroepleider stimuleert en begeleidt kinderen in het stellen van goede vragen. Het stellen van goede vragen is essentieel om te achterhalen waar een instructie niet toereikend is geweest. We stimuleren het kind eerst te vertellen wat ze zelf denken, wat ‘de opdracht van hen vraagt’ en te laten zien wat ze al uitgeprobeerd hebben. We laten kinderen successen ervaren en vieren deze.
Samen in vertrouwen bloeien
Onze stamgroepleiders zijn in de nabijheid van de kinderen, geven vertrouwen en stimuleren kinderen om hun grenzen te verleggen. Kinderen krijgen de kans eerst iets te ervaren en vervolgens aan de hand van deze ervaring na te gaan over de wijze waarop het anders of beter zou kunnen: genezen is beter dan voorkomen. In de stamgroep zijn we allemaal gelijkwaardig. De regels en afspraken gelden voor iedereen, ook voor de stamgroepleider. In elke stamgroep is een vaste kring aanwezig. Tijdens de schooldag komen we herhaaldelijk samen in de kring. De kring vormt de kern voor onze (leer)gesprekken, evaluaties, planningen, viermomenten en presentaties. Hier leert een kind zich uit te drukken, te luisteren en zijn eigen standpunt te vormen. Tijdens de eerste gouden weken van het schooljaar doorlopen al onze stamgroepen het traject ‘vraag het de kinderen’ om van de groep een hechte, veilige en goedlopende stamgroep te maken. De vragende basishouding van de stamgroepleider is verweven in ons onderwijs van alle dag, waardoor er een cultuur ontstaat waarin kinderen een grote mate van zelfstandigheid ontwikkelen. Eens per drie weken hebben de stamgroepen een klassenvergadering in de vorm van ‘stampraat.’ Hier wordt alles wat in de groep leeft besproken, worden plannen gemaakt en complimenten uitgewisseld. Er wordt veel samengewerkt, waarbij kinderen elkaar opzoeken om gebruik te maken van elkaars kwaliteiten. Een goede samenwerking kunnen we niet zomaar verwachten. Dit proces vereist goede begeleiding; samen onderzoeken we wat de ingrediënten zijn voor een goede en gelijkwaardige samenwerking waarbij er afspraken worden opgesteld. Natuurlijk evalueren we hoe de samenwerking verloopt. Wij zien evalueren als motor van leren!
Samen met trots oogsten
Op De Kleine Akkers werken we aan schoolbrede en betekenisvolle projecten. De stamgroepleiders halen de actualiteit voortdurend de stamgroep in. Hierbij wordt gekeken naar de grote actualiteit: wat er in de wijk, stad, provincie, land, wereld gebeurt. En de kleine actualiteit: wat er bij het kind zelf, in de stamgroep en in de school gebeurt. Hierbij is de stamgroepleider nieuwsgierig naar wat kinderen te vertellen hebben. We leggen onze aandacht op het stellen van vragen. De aandacht voor vragen is belangrijk. Belangrijker dan de aandacht voor antwoorden. Natuurlijk komen er antwoorden op vragen, maar ieder antwoord levert nieuwe vragen op. Het kind krijgt de ruimte zelf de eigen kwaliteiten, talenten en behoeften te presenteren in de Oogstmap. Deze Oogstmap gaat twee keer per jaar mee naar huis, waarna er een Oogstgesprek volgt met kind, ouder en stamgroepleider. Dit stimuleert een sterke en afgestemde samenwerking Tijdens onze vieringen presenteren we waar we in de stamgroep mee bezig zijn geweest. Een viering is een ontmoeting: we zien en horen elkaar écht. Er zijn verschillende vieringen: schoolvieringen, openings- of afsluitingsvieringen van een project, terugkerende jaarlijkse vieringen zoals het Oogstfeest, Kerst etc. Via de Jenaplanessenties brengen we de oogst van de ontwikkelperiode op De Kleine Akkers in beeld samen met het kind. Hierdoor is de meerwaarde van ons onderwijs grijpbaar/zichtbaar gemaakt. Deze is in tien essenties beschreven: plannen, presenteren, verantwoorden, respecteren, communiceren, creëren, zorgen voor, reflecteren, ondernemen en samenwerken.